Aby stworzyć interaktywne i ruchome figury geometryczne w przeglądarce, możesz użyć biblioteki jQuery oraz skryptów JavaScript. Poniżej znajdziesz kroki, jak to zrobić, oraz przykładowy kod.
Krok 1: Instalacja jQuery
- Pobranie jQuery: Możesz pobrać jQuery z oficjalnej strony jQuery lub użyć CDN. Użycie CDN jest prostsze i szybsze, więc polecam tę opcję.Dodaj poniższy kod do sekcji
<head>
swojego pliku HTML, aby załadować jQuery z CDN:
<script src="https://code.jquery.com/jquery-3.6.0.min.js"></script>
Krok 2: Tworzenie prostego skryptu do rysowania figur
- Tworzenie HTML i CSS: Utwórz plik HTML, w którym będziesz rysować figury. Możesz również dodać style CSS, aby figury były bardziej widoczne.
<!DOCTYPE html> <html lang="pl"> <head> <meta charset="UTF-8"> <meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0"> <title>Ruchome Figury Geometryczne</title> <script src="https://code.jquery.com/jquery-3.6.0.min.js"></script> <style> #canvas { border: 1px solid #000; width: 600px; height: 400px; position: relative; overflow: hidden; } .shape { position: absolute; } </style> </head> <body> <h1>Ruchome Figury Geometryczne</h1> <div id="canvas"></div> <script> // Funkcja do dodawania figury function addShape(shape, left, top) { const $shape = $(`<div class="shape" style="width: 50px; height: 50px; background-color: ${shape.color};"></div>`); $shape.css({ left: left + 'px', top: top + 'px' }); $('#canvas').append($shape); // Ruch figury moveShape($shape); } // Funkcja do poruszania figurą function moveShape($shape) { let left = Math.random() * ($('#canvas').width() - 50); let top = Math.random() * ($('#canvas').height() - 50); $shape.animate({ left: left + 'px', top: top + 'px' }, 2000, function() { moveShape($shape); // Rekursywne wywołanie }); } // Dodaj kilka figur addShape({ color: 'red' }, 50, 50); addShape({ color: 'blue' }, 100, 100); addShape({ color: 'green' }, 150, 150); </script> </body> </html>
Krok 3: Uruchomienie na serwerze
- Instalacja na serwerze: Aby uruchomić ten kod na serwerze, musisz:
- Zainstalować serwer lokalny (np. XAMPP, WAMP, MAMP) lub użyć serwera zdalnego (np. cPanel, FTP).
- Skopiować stworzony plik HTML do katalogu publicznego na serwerze (np.
htdocs
dla XAMPP). - Otworzyć przeglądarkę i wpisać adres URL do swojego pliku (np.
http://localhost/nazwa_pliku.html
).
Dodatkowe informacje
- Możesz zmieniać kolory, rozmiary oraz ruch figur, edytując odpowiednie wartości w kodzie.
- Zainstaluj dodatkowe biblioteki, jeśli chcesz dodać bardziej zaawansowane funkcje, takie jak interakcja z użytkownikiem lub więcej kształtów geometrycznych.
- W zależności od potrzeb, możesz również rozważyć użycie bibliotek takich jak p5.js lub Three.js do bardziej zaawansowanej grafiki i animacji.