Aby stworzyć interaktywne i ruchome figury geometryczne w przeglądarce, możesz użyć biblioteki jQuery oraz skryptów JavaScript. Poniżej znajdziesz kroki, jak to zrobić, oraz przykładowy kod.
Krok 1: Instalacja jQuery
- Pobranie jQuery: Możesz pobrać jQuery z oficjalnej strony jQuery lub użyć CDN. Użycie CDN jest prostsze i szybsze, więc polecam tę opcję.Dodaj poniższy kod do sekcji
<head>swojego pliku HTML, aby załadować jQuery z CDN:
<script src="https://code.jquery.com/jquery-3.6.0.min.js"></script>
Krok 2: Tworzenie prostego skryptu do rysowania figur
- Tworzenie HTML i CSS: Utwórz plik HTML, w którym będziesz rysować figury. Możesz również dodać style CSS, aby figury były bardziej widoczne.
<!DOCTYPE html>
<html lang="pl">
<head>
<meta charset="UTF-8">
<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0">
<title>Ruchome Figury Geometryczne</title>
<script src="https://code.jquery.com/jquery-3.6.0.min.js"></script>
<style>
#canvas {
border: 1px solid #000;
width: 600px;
height: 400px;
position: relative;
overflow: hidden;
}
.shape {
position: absolute;
}
</style>
</head>
<body>
<h1>Ruchome Figury Geometryczne</h1>
<div id="canvas"></div>
<script>
// Funkcja do dodawania figury
function addShape(shape, left, top) {
const $shape = $(`<div class="shape" style="width: 50px; height: 50px; background-color: ${shape.color};"></div>`);
$shape.css({ left: left + 'px', top: top + 'px' });
$('#canvas').append($shape);
// Ruch figury
moveShape($shape);
}
// Funkcja do poruszania figurą
function moveShape($shape) {
let left = Math.random() * ($('#canvas').width() - 50);
let top = Math.random() * ($('#canvas').height() - 50);
$shape.animate({
left: left + 'px',
top: top + 'px'
}, 2000, function() {
moveShape($shape); // Rekursywne wywołanie
});
}
// Dodaj kilka figur
addShape({ color: 'red' }, 50, 50);
addShape({ color: 'blue' }, 100, 100);
addShape({ color: 'green' }, 150, 150);
</script>
</body>
</html>
Krok 3: Uruchomienie na serwerze
- Instalacja na serwerze: Aby uruchomić ten kod na serwerze, musisz:
- Zainstalować serwer lokalny (np. XAMPP, WAMP, MAMP) lub użyć serwera zdalnego (np. cPanel, FTP).
- Skopiować stworzony plik HTML do katalogu publicznego na serwerze (np.
htdocsdla XAMPP). - Otworzyć przeglądarkę i wpisać adres URL do swojego pliku (np.
http://localhost/nazwa_pliku.html).
Dodatkowe informacje
- Możesz zmieniać kolory, rozmiary oraz ruch figur, edytując odpowiednie wartości w kodzie.
- Zainstaluj dodatkowe biblioteki, jeśli chcesz dodać bardziej zaawansowane funkcje, takie jak interakcja z użytkownikiem lub więcej kształtów geometrycznych.
- W zależności od potrzeb, możesz również rozważyć użycie bibliotek takich jak p5.js lub Three.js do bardziej zaawansowanej grafiki i animacji.